BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Isnin, 15 April 2013

Hati - hati menjaga hati.

Bismillah..,
Assalamualaikum w.b.t..
Hati-hati menjaga hati..
Topik yang ringkas ingin saya ulas sebelum beransur diri. 
(Saja je nak buat suspens , tak ada apa-apa sangat pun )

Cumanya , ingin saya kongsikan. 
Tips-tips yang saya kumpul dari teman-teman dan apa yang saya lakukan sendiri . 
Mungkin kalian boleh cuba nanti ,,.


1- Apabila kita berbicara dengan seseorang ajnabi , 
tidak perlulah mengadap ke arah dinding atau tengok ke langit.
Untuk jadi lebih profesional dan menghormati insan yang ingin berurusan ,
pandanglah ke arah DAHI beliau. 
Perkara ini telah saya praktikan , ternyata lebih senang untuk kita berkomunikasi dan memberi perhatian kepada insan yang menyampaikan maklumat (ajnabi).

2- Bagi kawan-kawan akhawat yang suka / mudah tersenyum (macam saya ).. 
Saya faham , orang-orang yang masuk kategori macam ini , memang akan tersenyum bila kita tengok apa-apa sahaja makhluk bernyawa, tak kisah lah manusia , ikan , kucing atau ayam , semua jenis spesis hidupan  di dunia. 
Bagi mengelakkan salah faham , 
selalunya apa yang kita boleh lakukan ,. bila berselisih dengan insan ajnabi ,
bagi mengelakkan salah faham,.
tundukkan lah pandangan kita . 
Ingat,. bukan 'mereka' sahaja yang perlu menjaga pandangan ..
kita juga sama. 
Kalau nak senyum., tar di jalan pun kita boleh aplikasikan ketika ini . hehe..

3. Bagi kaum hawa yang bersuara lunak .
Pasti kalian / kita kadang-kadang sukar/tidak sempat  untuk menegaskan suara ketika berbicara dengan ajnabi.
Oleh itu , kurangkanlah berbicara perkara-perkara yang tidak perlu dengan mereka . Berbicaralah hanya apabila perlu . 

.4. Ikhtilat maya .
Kita sedaya-upayanya menjaga ikhtilat maya ini., tidak berchatting dengan golongan ajnabi.
Tapi kadang-kala., ada rakan-rakan yang kita kenali , atau orang-orang yang kita hormati menegur kita di chat box .
Mengikut pandangan saya , kalau kawan-kawan atau kenalan-kenalan kita yang bukan muhrim tegur dan bertanya khabar , mungkin setahun hanya beberapa kali , jawablah dengan tertib. Tidak perlulah memutuskan terus ukhuwah , namun jagalah batas-batas kita dan chatting itu tidak beterusan dan berlarutan sehingga melalaikan. Cukup bertanya khabar dan mengambil tahu sedikit sebanyak perkembangan mereka. 
Dan apabila orang-orang yang kita hormati (ajnabi ) menegur kita , 
ada kalanya ia bukan satu keperluan. Jika punyai tanda-tanda yang melalaikan..
cukuplah dengan menjawab salam dan bertanyakan sekiranya ada perkara yang ingin mereka sampaikan. 
Dan ada lagi satu kes, (bukan saya yang alami)
"Hye , boleh berkenalan?"
1.tak balas.
2.tak balas.
3.tak balas. 
huhu..

Notes :
1. Kalau kita ingin menjadi seorang yang profesional , profesionalkanlah diri kita dalam pelbagai segi. 
Ibadah  , dakwah dan perjuangan kita tidak pernah menghadkan kita untuk menjadi profesional.  
2. Ukhuwah itu akan terjalin , tidak mengira jantina., 
Namun bagaimana kita pelihara ukhuwah kita itu yang menentukan kekuatan sebenar ukhuwah kita.
3. Akhwat yang menjaga ikhtilat itu bukan sombong , kita hanya ingin menjaga diri kita untuk menjadi lebih baik. 
Tidak bermakna kita baik , tapi hal ini mampu membantu diri kita menuju kearah itu. 
4. Perkara yang baik, harus melalui jalan yang baik . 



Tulisan ini bukan bereti saya sempurna , kadang-kadang sering juga lalai.
Ingatkanlah saya jika terlupa , 
Moga-moga kita sering saling memperingati. 

0 ulasan: